دلار - سکه - بورس


حدود 25 روز از پست قبلی که در خصوص نظرات دکتر سهند در مورد چشم اندازه قیمت سکه طلا و بورس در آینده بود میگذره...

در طی مدت سکه از 825 رسیده به حدود 950 هزار تومن!

دلار از 2170 رسیده به 2570 ...

نیم سکه از 412 به 467 

ربع سکه از 207 به 247

گرمی از 115 به 135

آتی آذر از 935 به 1025 !!!


در بورس هم کرماشاه از 430 به 540

وبملت از 135 به 155

فولاد از 207 به 255

و خیلی از سهم ها ی  دیگه/.....

کالا ها هم که دیگه چیزی گفته نشه بهتره...


موفق باشید.

یادداشت های دکتر سهند

سلام.. اول از همه این آهنگ رو گوش کنیم که خیلی وقته تنبل شدم و تک آهنگ های دلخواهم رو به اشتراک نمیگذارم...


آهنگ تیتراژ پایانی سریال خداحافظ بچه با صدای علی لهراسبی رو از اینجا دانلود کنید...


واقعا صدای خواننده هایی مثل علی لهراسبی، مجید اخشابی ، علی قربانی ، بنیامین ، مجسن یگانه ، چاووشی و علیزاده و... راست کار تیتراژ سریال های مناسبتی هست...



قسمت های از تفکرات دکتر سهند مشهور که در عنوانی به نام فرصت هایی برای سرمایه گذازی در بازارهای مالی هست و در مورد آینده افتصاد و قیمت دلار و سکه اینجا برای یادگاری میزارم.....


================================================

پانزی شم به الگویی از کلاه برداری گفته می شود که از محل اصل سرمایه سپرده گذاران ،سود انها پرداخت شود. بنده ریال را پانزی شم بزرگی می دانم به این علت که بانک مرکزی یا دولت ، از محل اصل سرمایه شما سودتان را می دهند! مثلا هکنون سرمایه شما 10 هزار دلار می ارزد ان را در بانک سرمایه گذاری می کنیدو 20 درصد ریالی سود می گیرید. اخر سال می بینید که کمتر از اصل سرمایه به دلار دارید! این سود از محل اصل سرمایه بوده است. مثلا خودرو می خرید و 70 درصد سود می کنید ، باز اخر سال می بینید دلاری برابر ابتدای سال پول دارید.

این قضیه پول چاپ کردن که گویا هیچ انتهایی ندارد! درواقع پانزی شم بزرگی است که سود و بازدهی شرکتها ، سپرده گذاران و سرمایه گذاران ان ، از محل چاپ پول نه کسب سود واقعی حاصل می شود و در حالت خوشبینانه اگر ذخایر ارزی ثابت بماند و کاهش نیابد، این حجم پول ایجاد شده منجر به کاهش ارزش پول به همان میزان و در نتیجه ، ثابت ماندن ثروت کلی افراد جامعه خواهد بود.

مثال دیگر ان حقوق کارمندان است. فرض بگیرید کارمندی 200 میلیون تومان دارایی دارد و دولت ماهانه 1 میلیون تومان به وی حقوق بدهد.حال اگر کاهش ارزش پول ماهانه 3 درصد باشد. یعنی ایشان ماهانه 6میلیون از ثروتش را ازدست می دهد ولی صرفا 1 میلیون حقوق می گیرد. بنابراین خالص علی رقم اینکه یک ماه سر کار رفته است نه تنها هیچ حقوقی نگرفته که 5 میلیون هم ضرر کرده است! حالا باید دعا کرد ان 200 میلیون همپای تورم مقداری رشد کند تا این ضرر کمتر شود.
این یک نوع پانزی شم است، یعنی طرف یکماه کار کرده ، از اصل سرمایه اش حقوق گرفته است!

===========================================

یک سیکل سنتی در این سی سال در ذهن مردم جا افتاده است به این طریق که رشد دلار-- رشد طلا- رشد خودرو- رشد مسکن- رشد بورس که حالا بعضا یکی دوتا جابجا می شوند.

الان هم شاهد همین سیکل اما در یک بازه کوچکتر هستیم. رشد قیمت خودرو در حال حاضر به تبع رشد دلار به 2100 و حذف نرخ مرجع برای واردات رخ داده است. رشد مسکن هم بهمین دلیل افزایش نهاده های تولید و تورم ناشی از رشد دلار.

ولی درتایید فرمایشات دوستان، قرار نیست همیشه این سیکل به همین شکل رخ دهد و ما باید بصورت دینامیک همه بازارها را زیر نظر داشته باشیم. شرایط کشور در حال حاضر با دوره های قبلی متفاوت است و شاید به جز اول انقلاب اینچنین حالتی وجود نداشته است.

بنابراین دیدگاه شخصی بنده این است که این سیکل می شکند! یعنی دلار رشد می کند ولی مسکن همپای ان نمی تواند، بورس همپای ان نمی تواند، خودرو هم همپای ان نمی تواند!! زیرا که برعکس دوره های قبلی تورم فعلی ناشی از افزایش درامدهای نفتی نیست بلکه ناشی از کاهش درامدهای نفتیست. قبلا قیمتهای بالای زمین و مسکن را درامدهای ارزی بالا ساپورت می کرد. یعنی باوجود اختلاف بسیار بالای سطح کیفی زندگی درشهرهای ایران با شهرهای دیگر جهان و عدم تناسب ان با میزان پرداخت وجه برای منزل و ملک، در ایران به این دلیل درامدهای ارزی بالا ، قیمتها ساپورت می شد.

ولی شرایط فعلی اینگونه نشان نمی دهد. یعنی بعید می دانم وقتی موجودی دلار کشور کم می شود ، ملک و املاک و دارایی مردم دلاری رشد کند!؟ چه کسی می خواهد مثل گذشته و براساس نرخهای دلاری قبل به ملک و دارایی مردم پول دهد؟

در مورد خودرو هم همینطور است. شما به این نگاه نکند که پرادو شده 125 میلیون. بلکه به این موضوع نگاه کنید که کمتر از یکسال ونیم پیش پرادو در ایران بود 60000 دلار ، الان چند است؟ 58000 دلار!!! من دقیقا یادم است وقتی خودروی خود را خریدم 45000 دلار پول دادم ولی الان با فرض قیمت 70 میلیون ، 32 هزار دلار بیشتر نمی ارزد! بنابراین همانطور که ریال فاقد صلاحیت برای پول بودن است، رشد قیمت خودرو به ریال فاقد جنبه بازدهیست.

در مورد زمین و مسکن هم اینگونه است. البته استثنائات که روی ان تغییر کاربری داده می شود و ارزش افزوده ایجاد می شود جداست اما بطور کلی ثروت مردم با تحریم، دلاری کاهش پیدا می کند مگر اینکه همه ثروتشان کالایی باشد که در خارج خاطرخواه داشته باشد و فساد پذیر نباشد مثل طلا ، زعفران ، فرش و ... یا خود ارز باشد.
خلاصه کلام بنظر من این سیکل رشد دلار و بعد رشد بقیه ، می شکند و بقیه نمی توانند همپای دلار رشد کنند! بنابراین تغییر از دلار را فعلا در برنامه ندارم . البته دریافت تسهیلات و افزایش سهم ان را در سبد در برنامه دارم که ان را می توان در فرصتهای مورد اشاره دوستان استفاده کرد

===================================================

 اگر تحریم به این شکلی که الان هست ادامه پیدا کند و حتی مواد غذایی هم در مقابل فروش نفت ندهند، یا باید قیمت ملک و سایر داراییها سقوط کند یا دلار را حوالی 10-15 هزار تومان دید ( دریکبازه پنج ساله)

بطور کلی بهتر است پیش بینی بلند مدت نکنیم و با توجه به شرایط پیش بینی کنیم . بنظر من تارگت دلار الان حوالی 2400-2600 برای ششماه اتی است

=======================================

اول اینکه ریسک رایان سایپا پایین نیست. وقتی شما همه اقتصاد را دلاری ببینید، ان موقع ارزش سهام را هم باید دلاری ببینید. بنابراین هر سهمی که کمتر از دلار در سال بصورت ریالی رشد کند حائز ریسک است و شرکتهای با درامد غیر دلاری، ریسک بمراتب بالاتری از این محل خواهند داشت. رایان وقتی ریسک نداشت که دلار هشت سال ثابت بود و می توانستیم روی سود ریالی ان حساب باز کنیم.

نکته دوم اینکه ، با این وضعیت مارجین دلبخواهی و من دراوردی در اتی ، اربیتراژ حائز ریسک بالاییست و دیگه واژه بدون ریسک یا حتی ریسک کم برای ان کاربرد ندارد. با این مارجین و این رشد ارز کسی با سود کمتر از 70-80 درصد فروش بزند ، در انتهای سال می بیند که اگر خود سکه یا ارز را نگه داشته بود ، بیشتر سود کسب می کرد!! کما اینکه می بینیم سکه از 650 رسیده به 780 ولی اربیتراژ گری که 750 شهریور را فروش زده سود چندانی کسب نکرده و اگر مارجین خود را هم نقدی خریده بود بیشتر سود ریالی می کرد! و در نگاه دلاری عملا ضرر هم کرده است زیرا که دلار بیشتر از سکه رشد کرده است.

بنابراین بهتر است نگاه خود را بطور کل عوض کنیم و با شرایط جدید و چشم دلاری به تمام ارزشها و کالاها و داراییها نگاه کنیم تا بدرستی بتوانیم سرمایه گذاری سودده یا کم ریسک را تشخیص دهیم.

==========================================

امروز صبح یکی از دوستان سپرده بلند مدت داشت !!! بالاخره به این نتیجه رسید که ان را ببندد و بنده برایش ارز و طلا بگیرم. حالا جالبیش این است که اخر وقت با اکراه فراوان و اصرار بنده بالاخره سپرده را بست و ساتنا زد و فردا به حساب بنده می اید! با این رشد 50 تومانی از ابتدای صبح! فردا بخواهم برایش با قیمت امروز بگیرم،کل سود سپرده دوماه گذشته اش که هیچ شده ضمن اینکه دوماه قبل 1680 بود الان 2050!

بهرحال از خصوصیات موج سه همین است. سرعت بالای رشد بدون خبر خاص جدید! و متاسفانه بسیاری از عزیزان و اطرافیان هنوز به این نتیجه نرسیده اند که ریال و سرمایه گذاری ریالی یا حتی محاسبه سود براساس ریال دیگر هیچ محلی از اعراب ندارد!

بنده در سال گذشته 200 هزار دلار سهام سیمان هگمتان داشتم الان شده است 100 هزار دلار! تازه شرکت صادراتی است و نصف محصولش را صادر می کند! 40 میلیون تومان در اردیبهشت سود مجمع تقسیم کردند که در ان موقع می شد 25000 دلار! ولی قرار است که مهر و ابان ان را پرداخت کنند. در نتیجه اگر ان موقع دلار 2600 باشد ، سود مجمع بنده می شود 15000 دلار!

یعنی به این راحتی 10 هزار دلار دزدی اشکار!!!!! و 100 هزار دلار هم که از اصل سرمایه کم شده! کی این زیانها می خواهد جبران شود معلوم نیست!!!؟

ان شالله که همه چیز ختم به خیر شود

========================================

در مطالعه کتابهای سرمایه گذاران موفق باید این را در نظر گرفت که ریال به معنای پول نیست بلکه خود یک سرمایه گذاریست.

در مورد شرکتهای صادراتی ، این اقدام بورس ارز ، یک اقدام مثبت بشمار می رود زیرا باعث می شود که مرجعی رسمی برای شرکتها برای فروش ارز بوجود بیاید و با سند و مدرک و بدور از اتهام منافع شخصی می توانند ارز صادراتی خود را به نرخ نزدیک به بازار بفروشند. قبل از این در صورت فروش ارز به هر قیمتی جز مرجع ، بدلیل عدم شفافیت بازار امکان تبانی و فساد ناشی از پایینتر فروختن از نرخ ازاد به صرافی وجود داشت.

اکنون با سند و مدرک نرخ فروش هر دلار مشخص می شود و در نتیجه تمام شرکتها از این پس نرخ ارز بورس ملاک تسعیر ارزشان خواهد بود. نرخ مرجع که ظلم بسیار بزرگی به سهامداران بسیاری از شرکتهای بورس تحمیل کرد ، دیگر فاقد اعتبار خواهد بود و صرفا برای چند قلم کالای اساسی کاربرد خواهد داشت.

بنابراین ، بنده جهت گیری 14 درصد دارایی ریالی خود در بورس را به سمت این شرکتهای صادرکننده که مصارف ارزی اندکی دارند تغییر دادم.

البته بنده با این دید که کلا این سهام را نمی فروشم انها را حفظ کرده ام و بنظر خودم از محل سود نقدی امکان بازگشت سرمایه در اینده دوساله وجود خواهد داشت. رقم ان هم به حدی نیست که نتوان زیان نیست شدن کل ان را پوشش داد!
من نظر مثبتی روی بورس ندارم. بلکه صرفا با حدود 13 تا حداکثر 20 درصد سرمایه که بخشی از ان از طریق وام خواهد بود ، سهام پرپتانسیل صادراتی که مصرف ارزی ندارند را به امید جهش قیمتی می خرم. البته این موضوع را در نظر دارم که تا دوسال دیگر هم قیمتهای سهام ممکن است کاهشی باشد یا خواب سرمایه داشته باشد. ولی بطور کلی هر وقت ایران خودرو به حدود 80 تومان رسید ، می توان برای ورود بلند مدت به سایر سهام قوی از گروه پتروشیمی ، بانک ، سیمان یا معدنی نه ایران خودرو! وارد عمل شد.

بطور کلی ریوارد به ریسک شرکتهای بورسی به حد مناسبی درحال نزدیک شدن است. مثلا رایان 150 تومانی یا ولغدر 40 یازامیاد 60 تومانی ، گرچه ممکن است دو سال خواب داشته باشد تا حرکت کند ولی اگر حرکت کند بازده حداقل 100 درصدی براحتی خواهد داشت در حالیکه حداکثر ضرر انها از این قیمتها 20-30 درصد خواهد بود. بنابراین ریوارد به ریسک اینها همچون سایر پتروشیمی ها و ساختمانی ها که تقریبا با پی به ای تحلیلی 2 معامله می شوند مناسب است.

البته توجه داشته باشید که بعضی دوستان صحبت بنده برای خرید سهام را با ورود سرمایه به بورس اشتباه گرفته اند. بنده تنها حدود 5000 دلار از پیک ذخیره ارزی و طلایی خود در حال حاضر کمتر هستم و بطور کلی از دیماه و بهمن سال گذشته در پی اقدامات نابخردانه بورس، جریان سرمایه ام خروج از بورس می باشد که و این میزان فعلی حدود یک هشتم مقداریست که در ان موقع در بورس سهام یا کالا حضور داشتم.

سبد بنده فعلا کنور-کرمانشاه-بانک ملت-سهگمت می باشد.

__________________

نرخ های امروز


دلار  2170

سکه 825

نیم سکه 412

ربع سکه 207

گرمی 115

آتی آذر 933

================